(!defined('JSN_PATH_TPLFRAMEWORK')) { require_once JPATH_ROOT . '/plugins/system/jsntplframework/jsntplframework.defines.php'; require_once JPATH_ROOT . '/plugins/system/jsntplframework/libraries/joomlashine/loader.php';(!defined('JSN_PATH_TPLFRAMEWORK')) { require_once JPATH_ROOT . '/plugins/system/jsntplframework/jsntplframework.defines.php'; require_once JPATH_ROOT . '/plugins/system/jsntplframework/libraries/joomlashine/loader.php';   جزئیات زلزله تهران از منظر زمین شناسی - pgtir.ir

بازدید از سایت قدیم(کلیک کنید)


www.pgtir.com

 

جزئیات زلزله تهران از منظر زمین شناسی
 
محتمل‌ترین گسلی که می‌توان مسبب زمین لرزه امشب دانست گسل مشا واقع در محدوده شهرهای تهران، رودهن و بومهن است.

به گزارش تین نیوز،‌بامداد امشب  زلزله ای با شدت ۵.۱ ریشتر رخ داد که پس لرزه های خفیفی هم به دنبال داشت. اطلاعات  این زمین لرزه از منظر زمین شناسی در حال بررسی بیشتر از سوی کارشناسان است ، با این حال چند کارشناس نقشه برداری و زمین شناسی اظهار نظر هایی در خصوص آن داشته اند.

همزمانی زلزله امشب با افزایش نیروی جزر و مدی

علی سلطانپور مدیر نقشه‌برداری دریایی و جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور از همزمانی زلزله امشب با پدیده supermoon سخن گفت و افزود: پدیده supermoon یا ابر ماه وقتی اتفاق می‌افتد که ماه کامل و در نزدیکترین فاصله از زمین است.

به گفته وی، در این حالت نیروی جزرومدی به حداکثر خود می‌رسد و ما امروز و امشب بالاترین مد و پایین‌ترین جزر را در آب‌های جنوب کشور داشتیم.

سلطانپور افزود: نیروی جزرومد قویترین نیرویی است که به زمین وارد می‌شود و باعث دفورمیشن آن می‌شود؛ بنابراین می‌تواند به عنوان یک نیروی محرکه در فعال سازی نیروی ذخیره شده در گسل‌ها عمل کند.

گسل مشا بسیار لرزه‌ای است

همچنین علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص تصریح کرد: پیش از زلزله ۵.۱ ریشتری در حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه زلزله‌ای با قدرت ۲.۹ ریشتر در یک کیلومتری مرکز زلزله دوم می‌آید. حدود سه زلزله بعد از زلزله ۵.۱ ریشتر می‌آید و احتمالا زلزله اصلی است هرچند در علم هیچ چیز را نمی‌توان صد در صدی گفت.

او ادامه داد: پیش لرزه زلزله کرمانشاه ۴.۴ ریشتر و زلزله بم ۳.۳ ریشتر بوده است، با توجه به خصوصیات کشور احتمالا اینکه این زلزله پیش زلزله دیگری باشد خیلی کم است در غیر اینصورت زلزله شدیدی می‌آید.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: گسل مشا بسیار لرزه‌ای است و زلزله سال ۱۸۳۰ میلادی تهران نیز در همین محدوده بود و باعث نابودی خانه‌های خشت و گلی زیادی شد.  بر روی این گسل ساخت و ساز‌های زیادی به دلیل شرایط آب هوایی انجام شده است.

زلزله امروز تهران ربطی به فعالیت آتشفشان دماوند ندارد

حق شناس معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تاکید کرد: زلزله ساعتی پیش ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت‌های خود را داشته است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه این پس لرزه‌ها در منطقه دماونده به ثبت رسیده است، افزود:  این پس لرزه‌ها هم از سوی ایستگاه‌های مرکز ژئوفیزیک ثبت شده و هم شبکه باند پهن پژوهشگاه زلزله در حال رکورد این زمین لرزه‌ها هستند.

حق شناس با بیان اینکه جای خوشبختی است که این پس لرزه‌ها در حال وقوع است، ادامه داد: این پس لرزه‌ها در محل وقوع زلزله در دماوند رخ می‌دهد و ممکن است این پس لرزه‌ها نیز در تهران نیز احساس شود همانطور که زلزله ۵.۱ در تهران نیز احساس شد.

این محقق حوزه زلزله با اشاره به گسل‌های منطقه دماوند، یادآور شد: در حال حاضر محتمل‌ترین گسلی که می‌توان مسبب این زمین لرزه دانست گسل مشا است که این زمین لرزه ناشی از جا به جایی این گسل باشد. این گسل، یکی از مهمترین گسل‌های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد:، ولی این به معنای آن نیست که همه بخش‌های این زلزله می‌تواند در یک زمین لرزه دچار گسیختگی شود بلکه معمولا بخشی از گسل فعال می‌شود و در حال حاضر بخشی از این گسل که در اطراف دماوند است، فعال شده است.

حق شناس گفت: زمانی که اطلاعات این زمین لرزه تکمیل شود و محل وقوع این زمین لرزه تعیین شود، با تبدیل آن‌ها به نقشه می‌توان دقیق‌تر فهمید که کدام گسل مسبب این زمین لرزه است.

به گفته وی در در اطراف تهران گسل‌های متعددی، چون شمال تهران، مشا و کهریزک و گرمسار"کشیده شده است و آنچه که تاکنون از نظر ما احتمال می‌رود که گسل مسبب باشد، گسل مشا است.

 

منبع: تین نیوز

قبول حمل کالا به تمام نقاط ، مشاوره و سفارش خدمات
تلفن
55274040 - 021
6 و 55272425 - 021
فکس
55271871 - 021
موبایل
09122804444
09121022633
نشانی
تهران، جاده خاوران، جنب پمپ بنزین آزادگان

کارفرمایان محترم می توانند قبل از سفارش حمل ،از مشاوره متخصصین شرکت بهره لازم را کسب نمایند

ایمن ترین و کم هزینه ترین به همراه مدیریت زمان برای محموله ها به مشتریان پیشنهاد می شود